Deze fietsroute van 58,5 km brengt je zowel door het Horsterwold in Zeewolde, dat het grootste aaneengesloten loofbos van Nederland is, als door de Almeerse stadsbossen Cirkelbos en Kathedralenbos.
Het Horsterwold is met een oppervlakte van 3.700 hectare het grootste aaneengesloten loofbos van Nederland. Het bos is van bijzondere ecologische waarde. Het heeft namelijk een bodem van kleigrond. Aan de randen is het bos voornamelijk bedoeld voor de houtproductie, maar in het midden van het Horsterwold kan de natuur ongestoord zijn gang gaan.
Het Cirkelbos is een van de Stadsbossen van Almere. Dit bos is een mooie vorm van land art en is ontworpen door landschapsarchitect Christiaan Zalm. De rechte lijnen van het polderbos worden hier onderbroken door cirkelvormige bosvakken, bestaande uit populieren, wilgen en elzen, met aan de rand beukenbomen.
Net als het C…
Deze fietsroute van 58,5 km brengt je zowel door het Horsterwold in Zeewolde, dat het grootste aaneengesloten loofbos van Nederland is, als door de Almeerse stadsbossen Cirkelbos en Kathedralenbos.
Het Horsterwold is met een oppervlakte van 3.700 hectare het grootste aaneengesloten loofbos van Nederland. Het bos is van bijzondere ecologische waarde. Het heeft namelijk een bodem van kleigrond. Aan de randen is het bos voornamelijk bedoeld voor de houtproductie, maar in het midden van het Horsterwold kan de natuur ongestoord zijn gang gaan.
Het Cirkelbos is een van de Stadsbossen van Almere. Dit bos is een mooie vorm van land art en is ontworpen door landschapsarchitect Christiaan Zalm. De rechte lijnen van het polderbos worden hier onderbroken door cirkelvormige bosvakken, bestaande uit populieren, wilgen en elzen, met aan de rand beukenbomen.
Net als het Cirkelbos is het Kathedralenbos een van de Stadsbossen. In 1978 kwam kunstenaar Marinus Boezem met een bijzonder plan, dat de naam ‘Gothic Growing Project’ kreeg. Zijn idee: een kathedraal bouwen voor Almere, gemaakt van populieren. Het ontwerp van deze groene kathedraal baseerde hij op de Nôtre Dame van Reims, omdat hij deze beroemde kathedraal ziet als het hoogtepunt van een door de mens gecreëerde ruimte. Later is een tweede kathedraal gemaakt, maar dit keer werden er geen bomen geplant, maar juist een open ruimte tussen bomen gemaakt waarin betonnen paaltjes de omtrek van de kathedraal aangeven. Deze twee groene kathedralen zijn net zo groot als de echte kathedraal van Reims.