Een reus van weinig woorden
Deze markante 26 meter hoge stalen reus tuurt eeuwig vanuit de Bataviahaven in Lelystad richting het Markermeer. Met zijn verschijning lokt hij je al van veraf. Breng hem vooral een bezoek, maar weet dat hij je laat gaan zonder je vragen te beantwoorden.
Wereldwijd bekend
Met zijn opvallende verschijning heeft Exposure wereldwijde bekendheid geworven. Zo verscheen hij in 2021 in de finale van het Eurovisie Songfestival, voor meer dan 180 miljoen wereldwijde kijkers. Natuurlijk wil je deze beroemdheid daarom met je eigen ogen aanschouwen. Navigeer hiervoor naar de Markerstrekdam. Hij zit vlak naast het Bataviastrand en vlakbij het Bataviakwartier met o.a. Batavia Stad Fashion Outlet en Batavialand op je te wachten.
We kunnen ons voorstellen da…
Een reus van weinig woorden
Deze markante 26 meter hoge stalen reus tuurt eeuwig vanuit de Bataviahaven in Lelystad richting het Markermeer. Met zijn verschijning lokt hij je al van veraf. Breng hem vooral een bezoek, maar weet dat hij je laat gaan zonder je vragen te beantwoorden.
Wereldwijd bekend
Met zijn opvallende verschijning heeft Exposure wereldwijde bekendheid geworven. Zo verscheen hij in 2021 in de finale van het Eurovisie Songfestival, voor meer dan 180 miljoen wereldwijde kijkers. Natuurlijk wil je deze beroemdheid daarom met je eigen ogen aanschouwen. Navigeer hiervoor naar de Markerstrekdam. Hij zit vlak naast het Bataviastrand en vlakbij het Bataviakwartier met o.a. Batavia Stad Fashion Outlet en Batavialand op je te wachten.
We kunnen ons voorstellen dat je vol met vragen zit. Wat vindt de Exposure van zijn uitzicht? Wat denkt hij wanneer het regent? Misschien wil je zijn handtekening zelfs hebben. Al deze vragen zullen waarschijnlijk onbeantwoord blijven. De hurkende man is namelijk een persoon van weinig woorden.
Over de maker: Antony Gormley
De hurkende man balanceert op de grens van land en water. Antony Gormley, o.a. bekend van 'Angel of the North', een van de bekendste kunstwerken in het Verenigd Koninkrijk, raakte gefascineerd door de maakbaarheid van de nieuwe polder. Om deze reden liet hij zich voor het gigantische kunstwerk Exposure inspireren door het maagdelijke landschap. Rijdend door de polder ontdekte hij een landschap met een ritmiek van rechte lijnen van kanalen, akkers en windmolens. De hoogspanningsmasten die als een zenuwstelsel in Flevoland liggen, liet hij vervolgens in Exposure terugkomen.
Al van veraf is het kunstwerk te herkennen als een transparante menselijke vorm. Hoe dichter bij je komt, hoe abstracter en indrukwekkender dit complexe staaltje ingenieurskunde wordt. Gormley neemt vaak de menselijke vorm als uitgangspunt. Meestal gebruikt hij daarbij zijn eigen lichaam als voorbeeld.