DE LIBERATOR
De Liberator was een van de beroemdste gevechtsvliegtuigen tijdens de oorlog. Er werden er meer dan 18.000 van geproduceerd. Met ruim 3600 kilo aan bommen waren de langeafstandsvliegtuigen op weg naar doelen in nazi-Duitsland. Maar niet zelden werden ze boven Nederland neergeschoten door Duits luchtafweergeschut.
IN IJSSELMEER GESTORT
Dat overkwam ook gezagvoerder Kent F. Miller en zijn bemanning. Hun B-24H Liberator, die door de bemanning ‘Big Banner’ was gedoopt, vloog samen met een vloot van 574 bommenwerpers op 22 december 1943 naar Duitsland om Münster en Osnabrück te bombarderen. Op de terugweg werden ze door Duits luchtafweergeschut geraakt. Gezagvoerder Miller gaf zijn bemanning bevel om uit het toestel te springen. Pas nadat drie van de boordschutters met hun parachute gesprongen waren, zag Miller dat de B-24H boven een grote waterpartij vloog. Hij besloot een noodlanding op het water te maken.
H…
DE LIBERATOR
De Liberator was een van de beroemdste gevechtsvliegtuigen tijdens de oorlog. Er werden er meer dan 18.000 van geproduceerd. Met ruim 3600 kilo aan bommen waren de langeafstandsvliegtuigen op weg naar doelen in nazi-Duitsland. Maar niet zelden werden ze boven Nederland neergeschoten door Duits luchtafweergeschut.
IN IJSSELMEER GESTORT
Dat overkwam ook gezagvoerder Kent F. Miller en zijn bemanning. Hun B-24H Liberator, die door de bemanning ‘Big Banner’ was gedoopt, vloog samen met een vloot van 574 bommenwerpers op 22 december 1943 naar Duitsland om Münster en Osnabrück te bombarderen. Op de terugweg werden ze door Duits luchtafweergeschut geraakt. Gezagvoerder Miller gaf zijn bemanning bevel om uit het toestel te springen. Pas nadat drie van de boordschutters met hun parachute gesprongen waren, zag Miller dat de B-24H boven een grote waterpartij vloog. Hij besloot een noodlanding op het water te maken.
HARDE KLAP
Boordwerktuigkundige Edward E. Birge stond tijdens de noodlanding in de deuropening om de snelheid te meten. Als zeer laag gevlogen wordt, werkt het instrumentarium slecht of niet. Toen het vliegtuig het wateroppervlak raakte, sloeg Birge met zo’n kracht voorover tegen het
instrumentenpaneel, dat hij hierbij om het leven kwam. Piloot Kent Miller kreeg het stuurwiel tegen zich aan en was op slag dood. De crash was voor de meeste bemanningsleden fataal. Alleen copiloot Charlie Taylor overleefde de zware crash.
IN DE GOLVEN VERDWENEN
Terwijl het toestel in de golven van het IJsselmeer verdween, wist Taylor zich met een rubberboot te redden. Hij werd opgepikt door een Duitse patrouilleboot en krijgsgevangen gemaakt. De lichamen van de drie boordschutters en een vierde bemanningslid werden in het IJsselmeer gevonden. Je kijkt nu uit over de plek waar de B-24H Liberator in de golven verdween.
GEBORGEN
Taylor was erbij toen de ‘Big Banner’ in oktober 1975 door de Bergingsdienst van de Koninklijke Luchtmacht uit de Oostvaardersplassen werd gelicht. Om bij het toestel te komen, legde de Koninklijke Landmacht een Baileybrug en een aarden dam aan. Het laatste stukje
naar het wrak werd overbrugd met een provisorisch pontje. Rondom de cockpit werd een damwand geslagen, zodat de bergers veilig hun werk konden doen. Iets verderop kun je de sporen van de damwand nog in de plassen zien.
EERBETOON AAN HEN
Er is een film te zien over de Liberator in het Natuurbelevingscentrum ‘De Oostvaarders’ in Almere. De namen van de bemanningsleden die op 22 december 1943 omkwamen zijn: Edward E. Birge (12 oktober 1922), James C. Childers (6 december 1922), John H. Larson (26 maart 1923), Gerald D. McCord (30 december 1916), Kent F. Miller (17 oktober 1922), Frank A. Passavant (16 mei 1918), Stanley Pilch Jr.
(26 november 1920), Donald Shaffer (20 februari 1922) en William J. Sheehan (15 april 1923).