De Knardijk is een binnendijk die als landscheiding de grens vormt tussen Oostelijk en Zuidelijk Flevoland. Hij is oorspronkelijk aangelegd als de zuidelijke buitendijk van de droog te leggen polder Oostelijk Flevoland, die de eerste fase (1957) vormde in de aanleg van de grotere polder Flevoland. Doordat Zuidelijk Flevoland aanzienlijk later werd voltooid (1968), bleef de Knardijk nog lange tijd een volwaardige buitendijk, die de scheiding vormde tussen het nieuwe land en het buitenwater in het zuidelijke compartiment van het IJsselmeer. De Knardijk dankt zijn naam aan de vroegere ondiepte de Knar in de Zuiderzee.
De Knardijk vormde tien jaar lang de bescherming …
De Knardijk is een binnendijk die als landscheiding de grens vormt tussen Oostelijk en Zuidelijk Flevoland. Hij is oorspronkelijk aangelegd als de zuidelijke buitendijk van de droog te leggen polder Oostelijk Flevoland, die de eerste fase (1957) vormde in de aanleg van de grotere polder Flevoland. Doordat Zuidelijk Flevoland aanzienlijk later werd voltooid (1968), bleef de Knardijk nog lange tijd een volwaardige buitendijk, die de scheiding vormde tussen het nieuwe land en het buitenwater in het zuidelijke compartiment van het IJsselmeer. De Knardijk dankt zijn naam aan de vroegere ondiepte de Knar in de Zuiderzee.
De Knardijk vormde tien jaar lang de bescherming van Oostelijk Flevoland tegen het IJsselmeer. Maar sinds het droogmaken van Zuidelijk Flevoland heeft de Knardijk geen directe waterkerende functie meer. De dijk is nu een slaperdijk. Mocht in een van beide polders ooit het water toeslaan, dan beschermt de Knardijk de andere polder tegen de gevolgen.
De lengte van de Knardijk beslaat ruim drieëntwintig kilometer van de totaal negentig kilometer lange dijk die destijds aangelegd moest worden. De dijk vormt een leuke fietsroute tussen Zeewolde (startpunt De Biezenburcht - fietsknooppunt 23) en Lelystad.