Op het Weerwater 24 ligt De Kunstlinie, een gebouw met een grondoppervlak van honderd bij honderd meter. Uit deze basis rijzen drie rechthoekige zaalvolumes op. Achter de kleine zaal bevindt zich de tentoonstellingsvleugel met zeven daglichtzalen, een functie die in 2016 werd toegevoegd. De midden- en grote zaal steken ferm de lucht in.
De ruime entreehal biedt plaats aan een ontvangstruimte, horeca, kaartverkoop en museumwinkel. Alleen de lobby van het theater is hoog (25 meter) en biedt ruimte aan een enorme muurschildering van Michael Lin, geïnspireerd op een stof van Vlisco. Aan de laad-en-loszijde van het gebouw bevindt zich, van buitenaf zichtbaar, een spierwitte spiraal. Deze wenteltrap, afgezet met een stalen wand voert de bezoeker naar de bovenste verdieping. Via de overloop leidt vervolgens een glazen luchtbrug naar de kantoren.
SANAA creëer…
Op het Weerwater 24 ligt De Kunstlinie, een gebouw met een grondoppervlak van honderd bij honderd meter. Uit deze basis rijzen drie rechthoekige zaalvolumes op. Achter de kleine zaal bevindt zich de tentoonstellingsvleugel met zeven daglichtzalen, een functie die in 2016 werd toegevoegd. De midden- en grote zaal steken ferm de lucht in.
De ruime entreehal biedt plaats aan een ontvangstruimte, horeca, kaartverkoop en museumwinkel. Alleen de lobby van het theater is hoog (25 meter) en biedt ruimte aan een enorme muurschildering van Michael Lin, geïnspireerd op een stof van Vlisco. Aan de laad-en-loszijde van het gebouw bevindt zich, van buitenaf zichtbaar, een spierwitte spiraal. Deze wenteltrap, afgezet met een stalen wand voert de bezoeker naar de bovenste verdieping. Via de overloop leidt vervolgens een glazen luchtbrug naar de kantoren.
SANAA creëerde op de begane grond ‘een stad in een stad’. Deze bestaat uit een aaneenschakeling van witte kamers, gangen, patio’s en binnenpleinen, met veel doorzichten. De stalen draagconstructie is ingenieus verbonden met de glazen gevels, waardoor slechts een minimaal aantal pijlers nodig is om het geheel constructief te ondersteunen. De lichtheid van de constructie correspondeert met de sfeer, waarbij de architectonische schoonheid de boventoon voert.