De geschiedenis van Flevoland

De geschiedenis van Flevoland is uniek. Nergens anders ter wereld vind je zo'n groot stuk land dat een eeuw geleden nog zee was. Flevoland is het grootste inpolderingsproject ter wereld. Lees hier het verhaal van hoe water land werd.

Hoe het begon…

Flevoland is niet uit het niets ontstaan. Waar nu Flevoland is, stroomde vroeger vooral water. Met hier en daar een eilandje in de Zuiderzee, zoals Schokland en Urk. Droog land tussen al dat nat. Op de eilanden en op het vaste land wist men: de zee geeft en de zee neemt. De schade bleef daarbij niet beperkt tot de schepen op zee. Ook het land kreeg het zwaar te verduren.

Een revolutionair idee

Eeuwenlang beheerste het water van de Zuiderzee het leven van de mensen in en rondom het gebied. Maar in de 17e eeuw draaiden we de rollen om. Waterbouwkundigen begonnen met begerige ogen naar de toenmalige Zuiderzee te kijken. Hendric Stevin, waterbouwkundig ingenieur kwam met het idee om de Zuiderzee te temmen. Hij wilde een dijk leggen van de kop van Noord-Holland langs de waddeneilanden naar de Groninger zeedijken. Een revolutionair idee… 

Zuiderzee Vereeniging

Pas in de 19e eeuw lagen er plannen op tafel die technisch en financieel uitvoerbaar waren. Hierbij speelde vooral de Zuiderzee Vereeniging een zeer belangrijke rol. Deze vereniging liet eerdere aannames van de ingenieurs Van der Toorn en Lely op hun waarde onderzoeken en maakte de resultaten van deze onderzoeken publiek.

Watersnoodramp en Zuiderzeewet

De publieke aandacht voor de plannen groeide naar ongekende hoogten toen de watersnoodramp van 1916 voor veel rampspoed zorgde. Iets waar de Zuiderzee Vereeniging handig op inspeelde. Met resultaat. Op 14 juni 1918 was de Zuiderzeewet (Wet tot afsluiting en droogmaking van de Zuiderzee) een feit.

Het grootste inpolderingsproject ter wereld

Een begin van de inpoldering van Flevoland werd gemaakt in 1924, met de sluiting van de 2,5 kilometer lange Amsteldiepdijk tussen het vaste land van Noord-Holland en het eiland Wieringen. Daarna was de Afsluitdijk aan de beurt, een dijk tussen Wieringen en het vaste land van Friesland. Het leek een onmogelijke klus, een dijk midden in de zee aanleggen. Maar in 1932 was de klus geklaard en zo ontstond het IJsselmeer.

Eerste IJsselmeerpolder

De Noordoostpolder zou de eerste echte IJsselmeerpolder worden. Op 3 oktober 1939 gaven de Burgemeesters Keijzer van Urk en Krijger van Lemsterland elkaar een hand op het enkele minuten daarvoor gesloten gat in de dijk. Urk was eiland af. Een emotioneel moment voor de plaatselijke bevolking.

Aanleg Oostelijk en Zuidelijk Flevoland

Na de Noordoostpolder begonnen de arbeiders met de aanleg van Oostelijk Flevoland. Deze polder moest de bevolking van de overvolle Randstad opvangen. De verstedelijking in Noord- en Zuid-Holland nam zulke vormen aan dat er nieuw land nodig was voor woningbouw en recreatie. Na de voorspoedig aangelegde oostelijke polder (1957) volgde al snel de zuidelijke polder (1968). Op 1 januari 1986 werd Flevoland officieel de nieuwste en 12e provincie van Nederland.

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!