Voor FlevoMade onderzoek ik maandelijks wat er allemaal in Flevoland gemaakt wordt. Dit keer ben ik op bezoek bij Giant en word ik rondgeleid door de allervriendelijkste hoogste baas die ik ken, Eric Ramaekers.
In mijn schuur staat een mountainbike. Weliswaar een oudje, maar hee, het is wel een echte Giant, wat staat voor kwaliteit. Ik zal er heel wat kilometers op gefietst hebben vroeger. Ik zeg vroeger, want tegenwoordig fiets ik alleen nog maar op een elektrische fiets. Maar ook die hebben ze bij Giant. De keuze is reuze in de showroom. Wat een mooie fietsen allemaal. Ik word er, als ik eerlijk ben (en dat ben ik), best hebberig van. Al die hippe fietsen, in mat zwart of een leuke kleur. En het is mij meteen ook duidelijk dat het exemplaar in de schuur tot de categorie oldtimers behoort.
We zijn in Lelystad. Flevoland dus. De reden dat dit internationale bedrijf (het komt van oorsprong uit Taiwan) hier zit, is volgens Eric te danken aan het fijne ondernemersklimaat dat in deze provincie heerst. Hier wordt nog echt met je meegedacht. En logistiek gezien is het handig dat het bedrijf in het midden van Nederland zit. Geen reden dus om te gaan verhuizen. Ook Eric zelf werkt hier al 100 jaar (bij wijze van, want het exact aantal jaren ben ik vergeten). ‘Het is nog steeds ontzettend leuk om hier te werken. Ik heb geen idee wat er over een jaar of over twee jaar zal gebeuren, er zijn continu nieuwe ontwikkelingen en dat maakt dat het werk dynamisch blijft. En het is natuurlijk ook een heel mooi product, dus als je daar niet enthousiast van wordt...’, aldus Eric.
Wat mij als eerste opvalt als ik de fabriek betreed, zijn al die wielen. Logisch, want voor elke fiets zijn er al twee nodig. Zo ver rijkt mijn kennis nog wel. Ik zie rijen vol die hoog in de lucht hangen en één voor één per productie naar beneden komen. Er zijn speciale machines die ervoor zorgen dat er een nippel (het middenstuk waar de spaken insteken) vastgedraaid wordt en zodra alle spaken er één voor één handmatig ingestoken zijn (echt handwerk) gaat het wiel vervolgens naar een andere machine die ervoor zorgt dat het wiel verder gericht wordt, zodat jij straks niet met een slingerend wiel rondfietst.
Het valt mij sowieso op hoeveel dingen hier nog met de hand gedaan worden. Denk aan alle onderdelen op een fiets, maar ook binnen- en buitenbanden worden handmatig op de wielen gezet. Ik mag het zelf ook even proberen en denk dat ik het wel kan, maar zo snel als de Poolse jongeman het doet, kan ik het zeker niet. Eigenlijk kan hij het ook niet aanzien hoe ik loop te klungelen en hij besluit het snel weer van mij over te nemen. Beter ook voor diegene die straks ‘mijn’ wiel onder zijn fiets heeft hangen.
Per station (zo noemen ze dat) komt er elke keer een onderdeel bij. Eerst natuurlijk het frame waar de kabels in worden gemonteerd en vervolgens gaat het frame op de assemblagelijn, waar steeds meer onderdelen worden toegevoegd, zoals ‘mijn’ wiel en het stuur en het zadel enzo. Bij elk station begint het steeds meer op een fiets te lijken.
Bij het laatste station vindt nog een laatste kwaliteitscontrole plaats. Alles wordt heel nauwkeurig gecontroleerd, voordat de fiets daadwerkelijk getest mag worden op de fietsbaan die dwars door de fabriek is aangelegd. In mijn ooghoeken heb ik al diverse malen twee mannen (er werken overigens ook heel veel vrouwen hier) zien rondfietsen met een helm op. Safety first. Wat een bijzondere baan is dat. Dat je op verjaardagen vertelt dat je rondjes mag fietsen om echte Giant bikes te testen. Hoe leuk is dat?
En daarom vraag ik als een klein kind of ik ook een fiets mag testen. En het mag! De tester neemt zijn werk erg serieus en wil in eerste instantie de fiets die hij net zou gaan testen liever niet aan mij afstaan. Maar hee, ik ben op stap met de hoogste baas en dus staat hij murmelend zijn fiets aan mij af. Ik krijg een helm op en ga direct de fietsbaan op. Dat kan ik dan weer wel als echte Nederlander. Die kunnen wel fietsen. Uiteraard heb ik de fiets goedgekeurd! En dus kan deze ingepakt worden in een doos om naar zijn eindbestemming te gaan.
Meer over Giant en hun verkooppunten in NederlandIk vond het ontzettend leuk om achter de schermen te mogen kijken bij Giant. Ik ben zeer onder de indruk van het product en de zorg die hier aan elke fiets besteed wordt, voordat deze de deur uitgaat. Je krijgt echt zin om direct een rondje te gaan fietsen. Helaas ben ik vandaag op de ... FlevoMade E-Chopper. Volgende keer beter.